گزارش هفته پژوهش
گزارش فعاليتهاي پژوهشي به مناسبت هفته ي پژوهش:
1.نصب بنر و جملاتي زيبا و مفيد، حول ارزش و گراميداشت پژوهش و هفتهي پژوهش
- اختصاص يافتن ساعتي با عنوان: شعار هفتهي پژوهش در جهت تبيين شعار هفته پژوهش
مورخه 20/9/95، شعار هفتهي پژوهش كه مبني بر:« هر طلبه يك اثر پژوهشي» بود توسط دكتر حجتإلاسلام و المسلمين حسين مهدي هادي، تبيين شد. ايشان بيان داشتند امروزه بيش از هر چيز، با توجه به نياز جامعه، قلم طلبه ميتواند در راستاي افزايش بينش افراد،مؤثر واقع شود. بنابراين لازم است طلاب در كنار آموزش سعي كنند بنيهي تحقيق و نوآوري خود را بر حسب نياز و مشكلات جامعه تقويت نمايند و آثار بهينهاي را به جامعه ايراني- اسلامي خود ارائه نمايند.
3.برگزاري نمايشگاهي از دستاوردهاي پژوهشي طلاب
در اتاق معاونت پژوهش، از دستاوردهاي طلاب نمايشگاهي برگزار شد و تمامي طلاب حين تحصيل از اين نمايشگاه ديدن كردند.
4.برگزاري نشست پژوهشي با عنوان: آسيب شناسي پژوهشي
مورخهي 22/9/95 نشستي با خانم شيرين سعيدي با عنوان: آسيبشناسي پژوهشي برگزار گرديد.
در اين نشست، ايشان در ابتدا ضمن زمينهسازي، به تعريف پژوهش اشاره كردند، به اينكه: پژوهش فرايندي است كه اطلاعات،
گردآوري وطبق يك نظام-سازي پردازش ميشوند. و در ادامه اشاره كردند ممكن است فرايند پژوهش، دچار آسبهايي شود وبيان داشتند: آسيبها همان عوامل منفي يا حلقههاي مفقود در فرايند پژوهش است كه گاهي مربوط به خود پژوهشگر و گاهي مربوط به مديريت پژوهش و گاهي مربوط به زمينهها و شرايط اجتماعي، فرهنگي و… ميباشد.
وي، آسيبهاي پژوهشي را در سه محور، تقسيمبندي كردند، كه عبارت است از: الف) عوامل مربوط به خود پژوهشگر ب) عوامل مادي و اقتصادي ج)عوامل روانشناختي و جامعهشناختي
ايشان عمده بحث خود را روي محور اول معطوف داشتند و توضيح دادند: هر پژوهشگر، نيازمند روش تحقيق است،، بلكه نيازمند بازآموزي و نوسازي روش تحقيق در طول زمان است؛ چراكه بسياري از پژوهشگران از اين نياز اساسي غافل ميشوند و در نتيجه نميتوانند كاري از پيش ببرند و در نتيجه، استفادهي بهينهاي از آن نميشود. البته لازم به ذكر است كه پژوهشگر علاوه بر روش تحقيق از روششناسي روشهاي تحقيق نيز بايد آگاه باشد و در كنار آن، انتخاب موضوع، بر اساس نياز جامعه و مراكز علمي را مدنظر داشته باشد و نيز بايد بداند آيا موضوعي كه در آن تحقيق ميكند آيا مطابق با توان و استعدادش هست و يا نه؟
در آخر، و به عنوان نتيجهگيري بحث بيان داشتند:اگر هر يك از اين موارد بررسي نشود و اصول و جوانب آن رعايت نشود منجر به آسيبهايي ميشود كه در نتيجه امر پژوهش را با مشكل اساسي مواجه ميسازد.
5.توجيه و متوجه ساختن طلاب پايهي اول با تحقيق و پژوهش
معاونت پژوهش مدرسه ضمن تبريك هفتهي پژوهش، طاب پايهي اول را در دستور كار پژوهش، جايگاه پژوهش واقدامات انجام شده در هفتهي پژوهش سالهاي قبل قرار داد و اعلام داشت با توجه به اهميت پژوهش، انشاءالله شاهد فعاليت پژوهشي از شما نيز خواهيم بود.