معاونت پژوهش حوزه علمیه فاطمیه نقده

  • خانه 
  • موضوعات 
  • آرشیوها 
  • آخرین نظرات 

گزارش هفته پژوهش

14 تیر 1396 توسط معاونت پژوهش حوزه علمیه فاطمیه نقده

گزارش فعاليت­هاي پژوهشي به مناسبت هفته­ ي پژوهش:

1.نصب بنر و جملاتي زيبا و مفيد، حول ارزش و گرامي­داشت پژوهش و هفته­ي پژوهش

  1. اختصاص يافتن ساعتي با عنوان: شعار هفته­ي پژوهش در جهت تبيين شعار هفته پژوهش

مورخه 20/9/95، شعار هفته­ي پژوهش كه مبني بر:« هر طلبه يك اثر پژوهشي» بود توسط دكتر حجت­إلاسلام و المسلمين حسين مهدي هادي، تبيين شد. ايشان بيان داشتند امروزه بيش از هر چيز، با توجه به نياز جامعه، قلم طلبه مي­تواند در راستاي افزايش بينش افراد،مؤثر واقع شود. بنابراين لازم است طلاب در كنار آموزش سعي كنند بنيه­ي تحقيق و نوآوري خود را بر حسب نياز و مشكلات جامعه تقويت نمايند و آثار بهينه­اي را به جامعه ايراني- اسلامي خود ارائه نمايند.

3.برگزاري نمايشگاهي از دستاوردهاي پژوهشي طلاب

در اتاق معاونت پژوهش، از دستاوردهاي طلاب نمايشگاهي  برگزار شد  و تمامي طلاب حين تحصيل از اين نمايشگاه ديدن كردند.

4.برگزاري نشست پژوهشي با عنوان: آسيب شناسي پژوهشي

مورخه­ي 22/9/95 نشستي با خانم شيرين سعيدي با عنوان: آسيب­شناسي پژوهشي برگزار گرديد.

در اين نشست، ايشان در ابتدا ضمن زمينه­سازي، به تعريف پژوهش اشاره كردند، به اين­كه: پژوهش فرايندي است كه اطلاعات،

گردآوري وطبق يك نظام-سازي  پردازش مي­شوند. و در ادامه اشاره كردند ممكن است فرايند پژوهش، دچار آسب­هايي شود وبيان داشتند: آسيب­ها همان عوامل منفي يا حلقه­هاي مفقود در فرايند پژوهش است كه گاهي مربوط به خود پژوهشگر و گاهي مربوط به مديريت پژوهش و گاهي مربوط به زمينه­ها و شرايط اجتماعي، فرهنگي و… مي­باشد.

وي، آسيب­هاي  پژوهشي را در سه محور، تقسيم­بندي كردند، كه عبارت است از: الف) عوامل مربوط به خود پژوهشگر  ب) عوامل مادي و اقتصادي   ج)عوامل روان­شناختي و جامعه­شناختي

ايشان عمده بحث خود را روي محور اول معطوف داشتند و توضيح دادند: هر پژوهشگر، نيازمند روش تحقيق است،، بلكه نيازمند بازآموزي و نوسازي روش تحقيق در طول زمان است؛ چرا­كه بسياري از پژوهشگران از اين نياز اساسي غافل مي­شوند و در نتيجه نمي­توانند كاري از پيش ببرند و در نتيجه، استفاده­ي بهينه­اي از آن نمي­شود. البته لازم به ذكر است كه پژوهشگر علاوه بر روش تحقيق از روش­شناسي روش­هاي تحقيق نيز بايد آگاه باشد و در كنار آن، انتخاب موضوع، بر اساس نياز جامعه و مراكز علمي را مدنظر داشته باشد و نيز بايد بداند آيا موضوعي كه در آن تحقيق مي­كند آيا مطابق با توان و استعدادش هست و يا نه؟

در آخر، و به عنوان نتيجه­گيري بحث بيان داشتند:اگر هر يك از اين موارد بررسي نشود و اصول و جوانب آن رعايت نشود منجر به آسيب­هايي مي­شود كه در نتيجه امر پژوهش را با مشكل اساسي مواجه مي­سازد.

   5.توجيه و متوجه ساختن طلاب پايه­ي اول با تحقيق و پژوهش

معاونت پژوهش مدرسه ضمن تبريك هفته­ي پژوهش، طاب پايه­ي اول را در دستور كار پژوهش، جايگاه پژوهش واقدامات انجام شده در هفته­ي پژوهش سال­هاي قبل قرار داد و اعلام داشت با توجه به اهميت پژوهش، انشاءالله شاهد فعاليت پژوهشي از شما نيز خواهيم بود.

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: بدون موضوع لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

معاونت پژوهش حوزه علمیه فاطمیه نقده

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس